lørdag 4. oktober 2014

Monsterbukse

Har strikket en liten monsterbukse til barnebarnet.
Slik ser den ut.
Buksa er strikket i Sportsgarn fra Europris på pinne nr 4,
og oppskriften står i denne boka som jeg kjøpte på Rema 1000.
Sånn her ser buksa ut foran:
Og sånn her bak:
Fikk ikke helt til økningene til munn etter oppskriften i boka,
så den framgangsmåten fant jeg i denne bloggen.
Der står det en super oppskrift på Monsterbukse.
 
Jeg strikket denne i størrelse 2-3 år, og den ble bare så vidt passelig.
Men da kan jeg jo kanskje få strikke en til:)
Og da i litt andre farger. Den her minner meg om en Kvikk-Lunsj sjokolade....:)
 
I dag er det visstnok kanelsnurrens dag, og da ble det baking på meg.
Bakte 64 kanelsnurrer, og de falt visst i smak hos liten og stor.
Halvparten forsvant fort:)
Oppskriften kommer her:
 
Kanelsnurrer    (32 stk)
 
50 g. gjær
150 g margarin - smeltes
5 dl melk
1,5 dl sukker
1/2 ts. salt
ca. 1,5 l hvetemel (eller speltmel som jeg alltid bruker)
 
Lag vanlig gjærdeig. (bland det tørre - ikke alt melet med en gang,
smelt smør og varm melken oppi den, bland alt sammen til en god deig)
 
Deigen heves ca 1/2 time.
 
Del deigen i to.
Hver del kjevles ut til av lang form, pensle på smeltet smør og strø over godt
med kanel og sukker.
Rulles så sammen og skjæres i ca 2 cm tykke skiver (16 stk pr rull)
 som settes på bakepapirkledd stekeplate.
 
Etterheves under et klede i ca 30 min.
 
Stekes ved 225 grader i 10- 15 minutter.
Avkjøles på rist.
 
Hvis du ikke spiser alle med en gang kan de godt fryses.
Tin de da i stekeovn og de blir som nystekte:)
 
Nå skal jeg se Skal vi danse og strikke litt.
Ha en fin kveld:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar