torsdag 1. juni 2023

Luer (og et pannebånd) laget på strikkemølle

 Her er diverse luer jeg har laget på strikkemølla. De fleste ble laget i fjor, og så litt i år 😊

Dette er de første luene jeg laget, sånn bare for å prøve ut mølla. Den gule, brune og mørkeblå er strikket av Ida strømpegarn, og den andre i merinogarn. 

Det strømpegarnet var litt for tynt syns jeg, og vil tro at det klør, så det må nok lages fòr inni. Men foreløpig ligger de bare her på vent 😊

 
Så laget jeg denne, i et garn som jeg fant på Rusta. Det heter Mona, og er 85 % akryl og 15 % ull. Gubben stakk av med denne lua, så den blir brukt, men tenker jeg holder meg til ull heretter. Syns akryl blir så klamt. Ikke er det vel rare varmen i det heller....
Så laget jeg denne reflekslua, i refleksgarnet fra Viking garn. Denne lua ble laget til et barnebarn.
Så prøvde jeg meg på ei lue med litt mønster. Den ble for liten til et voksent hode, men så kom det heldigvis et barnebarn innom som ville ha den. 
Her er et annet bilde av samme lua. Jeg har strikket den av Drops Extra Fine Merino, og den er mye finere i virkeligheten enn på disse bildene 😊
Denne har jeg planer om å lage flere av (når jeg får tid 😊)
Men da i en annen farge tenker jeg. Den var litt for knallrosa for meg.
Så strikket jeg 2 nisseluer. (Har bare bilde av den ene da) De luene fikk de to største barnebarna. Har strikket luene av Baby merino garn, kjøpt fra Sparkjøp.

Alle luene er forresten strikket på ei stor strikkemølle, med 46 nåler.


Så til slutt prøvde jeg meg på et pannebånd. Det ble, som den rosa lua, akkurat litt for trangt til en voksen, så må nok lage et til. Dette er strikket av Drops Extra Fine Merino. 

Pannebåndet er strikket på ei lita mølle, med 22 nåler. Jeg laget 2 tuber og så flettet jeg de sammen etterpå. Det ble ikke så verst syns jeg 😊

I dag monteres det genser her. Nå gjenstår det bare å sy sammen ermene og å feste tråder, så er genseren ferdig. Har planer om å gjøre det i dag, men vi får se om jeg makter. Ble så lei at fy, og har sittet pinn i ro i flere timer, så er både stiv og støl i kroppen. Er nok ikke sunt.
Det var jaggu mer jobb å strikke genser enn å strikke bukser. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar